top of page
l'oiseau de prométhée

The Necessary Unbalance of Things

Un spectacle de Camille Trouvé et Brice Berthoud

What to say about desire? The lack? The love?

 

The exploration begins with a dive into the darkness. A few lines of light emerge and draw a large fresco. Noise of scalpels splitting matter. A great theater of light is invented under our eyes. We are at the origin of the world.

 

The fundamental lack in which the human being struggles is told here. A state of searching, of waiting that leaves him fragile and vulnerable. Yet we have the memory of a golden age when this lack was filled. Was it childhood, the time of the androgynous or the Garden of Eden? It cannot be said, but desire acts as a compass, a vital force to try to find the time of ecstasy. And let our hearts fire up again.

 

Here the flesh of our puppets dialogues with the beautiful and simple philosophy of Roland Barthes in Les Fragments d'un discours amoureux (1977). In the steps of the researcher, the puppets serve as material for the intimate and scientific dissection of the feeling of love. A heart that beats all alone, a minotaur lost in its labyrinth, a wolf pack, a paper man, so many figures to try to replay our relationship to the Other. And we discover the Lover caught in his figures, and the imbalance that desire introduces into our lives.

 

 

Around this fresco of light, in a scenography that reunites the stage and the hall, two quartets face each other, gauge each other, and question each other. A playing quartet made up of two puppeteers, a visual artist and a ladder-man, and a string quartet whose double bass is the vibrating heart. Unstable balance... After their previous cycle around mythological and mythical figures, Les Anges au Plafond get closer to the human being of today; exploring with humor and poetry the emotional chaos that is his and what continues, no matter what anyone says, to animate him: love.

l'oiseau de prométhée

premiered in december 2020

all audiences from 13 years-old

duration 1h50

Expolorators on stage :

Unbalenced puppeteers : Camille Trouvé et Jonas Coutancier

Visual artists : Amélie Madeline / Vincent Croguennec

Ladder-man and stage manager : Philippe Desmulie 

String quartet : Jean-Philippe Viret - Double bass, Mathias Lévy - Violin, Maëlle Desbrosses - Alto, Bruno Ducret - Cello

 

Director : Brice Berthoud 
with Marie Girardin

Dramaturgy : Saskia Berthod

Musical composition : Jean-Philippe Viret

Stage design : Brice Berthoud with Adèle Romieu

Puppets creation : Camille Trouvé, Jonas Coutancier, Amélie Madeline, Séverine Thiébault and Caroline Dubuisson

Costumes design – Séverine Thiébault

Sound design – Antoine Garry with Tania Volke

Lighting design :Brice Berthoud with Louis de Pasquale

Expolorators on stage :

Unbalenced puppeteers : Camille Trouvé et Jonas Coutancier

Visual artists : Amélie Madeline / Vincent Croguennec

Ladder-man and stage manager : Philippe Desmulie 

String quartet : Jean-Philippe Viret - Double bass, Mathias Lévy - Violin, Maëlle Desbrosses - Alto, Bruno Ducret - Cello

 

Director : Brice Berthoud 
with Marie Girardin

Dramaturgy : Saskia Berthod

Musical composition : Jean-Philippe Viret

Stage design : Brice Berthoud with Adèle Romieu

Puppets creation : Camille Trouvé, Jonas Coutancier, Amélie Madeline, Séverine Thiébault and Caroline Dubuisson

Costumes design – Séverine Thiébault

Sound design – Antoine Garry with Tania Volke

Lighting design :Brice Berthoud with Louis de Pasquale

Production : Les Anges au Plafond

 

Co-production : La maisondelaculture de Bourges – Scène nationale, La Maison des Arts du Léman – Scène conventionnée de Thonon-Évian-Publier, Malakoff - Scène nationale, Le Grand T – Nantes, Le Bateau Feu – Scène nationale de Dunkerque / La Licorne Outil de création européen pour la marionnette contemporaine et le théâtre d’objets, Le Grand R – Scène nationale de la Roche s/ Yon, Le Sablier – Scène conventionnée pour les arts de la marionnette d’Ifs et de Dives s/ Mer*, Le Théâtre de Laval – Scène conventionnée pour la marionnette et les formes animées*, L’Hectare – Scène conventionnée de Vendôme*, Le Théâtre de Choisy-le-Roi - Scène conventionnée d’intérêt national art et création pour la diversité linguistique, Le Théâtre des Quatre Saisons – Gradignan, Les Passerelles – Scène de Paris-Vallée de la Marne, Le Centre d’art et de culture - Meudon, Le Centre culturel Jacques Duhamel - Vitré, Le Théâtre de Corbeil-Essonnes en association avec le Théâtre de l’Agora - Scène nationale de l’Essonne, Le Festival théâtral du Val d’Oise, Le Théâtre de Chevilly Larue André Malraux, Le Polaris-Corbas, Saison culturelle ville de Riom, Le Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes de Charleville-Mézières

 

Soutiens : Une production soutenue par la Région Ile-de-France et avec la participation artistique de l'ENSATT - École Nationale Supérieure des Arts et Techniques du Théâtre

 

* Centre national de la marionnette en préparation

Les Anges au Plafond sont artistes associés à la maisondelaculture de Bourges – Scène nationale, en compagnonnage avec le Théâtre 71 – Scène nationale de Malakoff et La Maison des Arts du Léman – Scène conventionnée de Thonon-Évian-Publier, conventionnés par le Ministère de la Culture et de la Communication – DRAC Ile-de-France, au titre des Compagnies et Ensembles à Rayonnement National et International (CERNI), soutenus par la Région Ile-de-France et la Ville de Malakoff 

l'oiseau de prométhée
videos_edited.png
bottom of page